Een schip dat zinkt, is meestal voorgoed verloren. De N.116 Nostalgie niet. Het komt sterker terug dan ooit. En hoe. Op 21 oktober proefde de boeg opnieuw het zeewater.

Waarom dit schip belangrijk is

Vroeger zag je overal houten vissersschepen op de Noordzee, nu zijn ze bijna verdwenen. De N.116 Nostalgie is daar het bewijs van. Het is het oudste houten vissersvaartuig aan onze kust. Eén van de allerlaatste.

Daarom erkende de Vlaamse overheid het schip in 2022 als beschermd varend erfgoed. Deze schepen vertellen het verhaal van onze kust. Van onze identiteit als vissersregio.

Van plannen in het water…

Koksijde kocht de Nostalgie in 2022. De plannen waren duidelijk: ombouwen tot een museumschip voor het NAVIGO Visserijmuseum. Een plek waar mensen het verhaal van de kustvisserij beleven.

Maar op 16 oktober 2023 ging het mis. Het schip zonk aan de Nieuwpoortse visserskaai. Alle plannen vielen in het water. Letterlijk.

Toch bleef de gemeente geloven in het project. En het Agentschap Onroerend Erfgoed ook. In maart 2024 volgde de oplossing: een beheerpremie van 1,17 miljoen euro. Geld om het schip te redden en de zinkschade te herstellen.

… tot water onder de kiel

Op 21 oktober 2025 keerde de Nostalgie terug. Bij scheepswerf BEMA in Oostende werd het schip te water gelaten. Een belangrijk moment. Want de houten romp moest zich zetten in het water. Alleen zo blijft alles waterdicht.

Het was zwaar werk. BEMA werkte samen met scheepstimmerbedrijven Pieter Blok en IJtama. Ze vervingen rotte rompplanken en spijkers. De hele romp werd opgekalefaterd. Touw tussen de planken, silicone eroverheen: voor perfecte waterdichtheid.

Ook de schroef, de schroefas, de keerkoppeling en het roer kregen aandacht. Alles werd nagezien en geverfd. Werk dat je alleen kan doen als het schip nog op het droge staat.

Geschiedenis van het vaartuig

De N.116 Nostalgie werd in 1961 gebouwd bij Scheepswerf De Graeve, in Zeebrugge, als de O.116 Lucie-Jenny. De O. verwees naar thuishaven Oostende. Oorspronkelijk was het schip uitgerust als zijtreiler, maar 6 jaar later kreeg het ‘bokken’ om de boomkorvisserij uit te voeren. In 1975 wisselde het schip van eigenaar en naam: ‘Caroline’.

In 2015 kreeg het schip Nieuwpoort als thuishaven. Toen veranderde het visnummer van O.116 naar N.116 en het werd voor een 3e keer omgedoopt. Naar Nostalgie. Het vaartuig viste commercieel tot in 2020, waarna het in private handen kwam.

Laatste stappen

De restauratie is nog niet afgerond. Zo moet de machinekamer worden afgebouwd. Het interieur, dat verloren ging bij het zinken, wordt opnieuw geplaatst. Wat nog? Elektriciteit en instrumentarium (gps, communicatieapparatuur, digitale kaarten).

Daarna wordt alles gekeurd. Veiligheid eerst.

In de loop van 2026 gaat de N. 116 Nostalgie open voor het publiek. Een jaar waarin Koksijde zijn vissersverleden groots viert. Het NAVIGO Visserijmuseum blaast 50 kaarsjes uit en de Garnaalfeesten bestaan zelfs75 jaar. De N.116 Nostalgie wordt één van de sterren van het feestjaar.