De pianokwintetten van Mozart en Beethoven, voor piano en vier blazers (hobo, klarinet, fagot en hoorn), zijn echte pareltjes

In 1784 componeerde de 28 jaar oude Mozart een kwintet voor piano, hobo, klarinet, fagot en hoorn. Pas in 1796 durfde de 26-jarige Beethoven het aan om in Mozarts voetsporen te treden. Luister naar het resultaat op 4 januari om 20 uur. Plaats van afspraak? De Sint-Idesbalduskerk.

In 1784 componeerde de 28-jarige Mozart een kwintet voor piano, hobo, klarinet, fagot en hoorn. In een brief aan zijn vader noemde hij het zelfs het beste wat hij tot dan toe had gecomponeerd. Het zal hoe dan ook een uitdaging zijn geweest om zo iets te maken, zo’n zeldzame bezetting die om een uitgebalanceerde schrijftrant vroeg. Pas in 1796 durfde de 26-jarige Beethoven het aan om in Mozarts voetsporen te treden. Geen wonder, gezien zijn reputatie als pianoleeuw, dat Beethoven aan de piano een robuustere rol toebedeelde dan Mozart. De lijn Mozart – Beethoven wordt hier doorgetrokken met het Kwintet voor piano en blazers op.41 van Danzi. Het werk heeft een fraai romantisch openingsdeel met een broeierige inleiding, een operacomponist waardig. Danzi wordt in de boekjes namelijk vooral herinnerd al de cruciale schakel tussen de (Duitstalige) opera’s van Mozart en Weber. Qua cd-uitgaven is echter vooral zijn blazersmuziek die voorbijkomt.