Hoe is het gesteld met ons onderwijs? Ontdek er alles over tijdens het symposium van De Leerwijzer: de mythe ontkracht: onderwijs in 2021

Leerwijzer: jarenlange expertise

De eerste editie van dit wetenschappelijk congres vindt volledig online plaats. De opbrengst gaat naar het schoolfonds Leerwijzer. 

Hoe is het gesteld met ons onderwijs? Kunnen we de kwaliteit ervan herdenken? Moeten we daarvoor het bestaande systeem innoveren? En hoe? Heel wat hardnekkige mythes belemmeren een vernieuwende evolutie. Maar wat is waarheid en wat is fictie? In dit symposium ontkrachten eminente sprekers enkele van deze (on)waarheden.

Rond “Vraag niet om een lichtere last, vraag om sterkere vleugels” bouwde Leerwijzer haar visie op. Een jarenlange expertise in het begeleiden van jongeren voor de examencommissie leidde tot een betrouwbare reputatie in het onderwijslandschap. Ze wil dan ook de rebelse luis in de pels van de beleidsmakers zijn.

Leerwijzer wil invloedrijke onderzoekers samenbrengen om hun recente inzichten met jou te delen. Elke spreker benadert de thematiek vanuit de eigen invalshoek.

Wie zijn de sprekers?

  • Tessa Kieboom: bestuurder Exentra vzw
    Prof. dr. Kieboom is een autoriteit op het vlak van hoogbegaafdheid. Ze levert pionierswerk in de ontwikkeling, aanpak en begeleiding van vele duizenden hoogbegaafde jongeren en volwassenen. Ze is bestuurder van Exentra en titularis van de leerstoel hoogbegaafdheid aan de UHasselt. Ze is auteur van diverse boeken, wetenschappelijke publicaties en talrijke artikels.

  • Pedro De Bruyckere: Pedagogisch wetenschapper (PhD)
    Hoe vaak lees je niet over onderwijs “Onderzoek zegt…” of “Het is aangetoond dat…”? Dit wil echter niet per se zeggen dat wat volgt ook effectief wetenschappelijk is aangetoond. In "Jongens zijn slimmer dan meisjes" en "Juffen zijn toffer dan meesters” besprak Pedro De Bruyckere met zijn collega’s al verschillende mythes over onderwijs en leren. Maar eerlijk: soms lijkt het dweilen met de kraan open. Daarom legt Pedro in zijn bijdrage uit hoe je jezelf kan wapenen tegen onzin aan de hand van het werk van Daniel Willingham dat hij hertaalde voor het Vlaamse onderwijs.

  • Wouter Duyck: Professor cognitieve psychologie
    De professor cognitieve psychologie is verbonden aan de Universiteit Gent. Vandaag is Wouter Duyck ondervoorzitter van de Nederlands Vlaamse Accreditatie Organisatie (NVAO) in Den Haag. Voor zijn doctoraat ontving hij de driejaarlijkse Prix de Psychologie voor het beste doctoraatsproefschrift in de psychologische wetenschappen. Hij publiceerde een honderdtal artikels in internationale wetenschappelijke tijdschriften, rond themata zoals geheugen, meertaligheid, cognitieve ontwikkeling, taalverwerving, dyslexie en andere. Hij ontwikkelt mee de SIMON en Columbus oriënteringsproef voor het hoger onderwijs.

  • Koen Ringoot: Motivatiepsycholoog, Stichter Leerwijzer
    “Vraag niet om een lichtere last, vraag om sterkere vleugels.” Het is de lijfspreuk van Koen Ringoot en het stichtende adagium van Leerwijzer. ‘Meneer Ringoot’ onderzoekt hoe we iedere jongere kunnen motiveren om het beste uit zichzelf te halen. We boeien hen alvast niet door de lat lager te leggen, maar net door ambitieuze doelen te stellen, en hen sterker te maken om die doelen ook te verwezenlijken.

Dagindeling

  • 8.50 uur: dagindeling
  • 9 uur: Tessa Kieboom over hoe moeilijk het is om hoogbegaafd te zijn
  • 10 uur: Petro De Bruyckere over verschillende mythes over onderwijs en leren: hoe wapenen we ons tegen onzin?
  • 11 uur: Wouter Duyck over o.a. geheugen, meertaligheid, dyslexie
  • 12 uur: Koen Ringoot over zijn onderzoek naar hoe we elke jongere motiveren om het beste uit zichzelf te halen