We hebben het allemaal druk. Als je iets nodig hebt, wil je dat snel én makkelijk ontvangen. Bovendien laat corona ons niet toe om veel bezoekjes te brengen. Met het digitaal loket lossen we deze zorgen op. Voor veel documenten moet je niet meer naar het gemeentehuis. Print ze gewoon thuis uit.

Surf naar www.koksijde.be/digitaal-loket en je bent één klik verwijderd van wat je nodig hebt.

Welke attesten print ik thuis af?

1. uittreksels uit het bevolkingsregister

  • woonst (o.a. inschrijving op adres en bewijs van woonst)
  • gezinssamenstelling (een overzicht van alle personen uit één gezin)
  • nationaliteit (een bewijs dat je Belg bent)
  • strafregister (vervangt het bewijs van goed gedrag en zeden)

Heb je dit strafregister aangevraagd maar niet ontvangen?
Vanuit het digitaal loket krijg je een mail met een link om dat uittreksel te downloaden. Kijk goed na of deze mail niet in je spam (ongewenste mails) zit. Controleer of je het correcte mailadres invult. Als je een uittreksel uit het strafregister model 596.2 aanvraagt, duurt dit even. De dienst Burgerzaken vraagt hiervoor politieadvies. Als het dringend is, bel je best naar de dienst Burgerzaken: 058 53 34 32.

2. afschriften en uittreksels van akten burgerlijke stand

(geboorte, huwelijks, overlijden)

3. aanvraag adreswijziging

Doe dit door in te loggen met je kaartlezer met je eID, via itsme, een token of beveiligingscode via de mobiele app. Als dat niet lukt, kan je de registratie van adreswijziging doen door je gegevens manueel in te voeren. Deze registratie doe je best als je effectief en definitief verhuisd bent naar je nieuw adres – en niet eerder. Nadat je je adreswijziging hebt doorgegeven, moet je alleen nog langskomen (op afspraak) op de dienst Burgerzaken na controle van de wijkagent. Daar passen de medewerkers het adres op je identiteitskaart aan.

4. indienen attest inenting kind tegen polio

5. aanvraag nieuwe pin- en pukcode eID

Heb je nog vragen? Lees hieronder meteen de antwoorden.

Hoe log ik in met mijn eID?

Als je je eID wil gebruiken moet de eID-software geïnstalleerd zijn. Al deze info staat op eid.belgium.be. Ook voor specifieke vragen of gebruiksproblemen van je eID kan je daar terecht.

Wat is de pincode van mijn eID?

Elke elektronische identiteitskaart heeft een pincode. Nadat je de eID aanvraagt, krijg je een witte omslag met een pin- en pukcode.
Heb je je pincode gewijzigd en ben je die vergeten? Ga langs bij de dienst Burgerzaken. Maak eerst je afspraak via www.koksijde.be/afspraak-maken.
Vind je je pukcode niet? Vraag dan een dubbel aan via het digitaal loket. De dienst Burgerzaken contacteert je van zodra deze beschikbaar is.

Ik heb geen kaartlezer om in te loggen. Waar koop ik die?

Een eID-kaartlezer vind je in de meeste winkels of online webshops die elektro, computers of multimedia verkopen. Ook sommige kaartlezers om te internetbankieren kan je gebruiken als eID-kaartlezer. In bepaalde laptops zit er zelfs een kaartlezer in het toestel.

Moet ik inloggen met mijn identiteitskaart (eID)?

Voor sommige aanvragen heb je alleen de keuze tussen inloggen via een eID-kaartlezer of via itsmewww.itsme.be. Dat is het geval voor een uittreksel uit het straf- of bevolkingsregister. Idem voor een uittreksel uit de registers van de burgerlijke stand. Voor veel andere aanvragen moet je niet inloggen en geef je jouw gegevens manueel door.

Hoe log ik in via itsme?

Met deze gratis app kan je inloggen zonder kaartlezer en met één enkel wachtwoord op je smartphone. En dit op een veilige, makkelijke en betrouwbare manier. Om itsme te gebruiken, download je eerst de app in de App Store of via Google Play. Nadien koppel je eenmalig je identiteitsgegevens aan je account. Voor specifieke vragen surf je naar support.itsme.be.

Heb je thuis alles geprobeerd en lukt het toch niet?

Boek dan een afspraak bij de dienst Burgerzaken via www.koksijde.be/afspraak-maken of 058 53 34 32.

Meer weten?

Burgerzaken
058 53 34 32