Zorgverleners vinden vaak moeilijk een parkeerplaats dichtbij hun patiënt.

  • Beschik je over een garage of inrit?
  • Geef zorgverleners dan de kans om bij jou te parkeren terwijl ze iemand helpen.
  • Hang een sticker uit. En dan vinden zij een parkeerplaats.

Tij-dingen sprak met zorgverleners Cathy Wielfaert en Nancy Soetaert.

Tij-dingen: Hoeveel tijd verlies je dagelijks met zoeken naar een parkeerplaats?

Nancy Soetaert: "De voorbije zomer was echt een ramp. Buiten 'het seizoen' valt het meestal nog mee, maar tijdens de grote vakantie is het heel moeilijk. Dan hebben we meer mensen nodig die een sticker 'hartje voor de zorg' op hun poort of voordeur kleven. Dan weten we dat we mogen parkeren voor hun deur."

Cathy Wielfaert: "Klopt. Ik deel de mening van Nancy. 's Zomers is het rampzalig. Eerst moet je plaats vinden om tot bij je cliënt te raken. Zeker als ze in een appartementsgebouw wonen, is dat moeilijk. We doen ook boodschappen met de mensen. Dan moet je opnieuw een plekje zoeken (en vinden) dicht bij de supermarkt om daarna terug zo dicht mogelijk bij je cliënt te parkeren. Zo gaat veel tijd verloren."

Cathy Wiefaert: "We verliezen veel tijd met parkeerplaatsen te zoeken."

T-d: Wat is het ergste dat je al meemaakte?

Cathy: "2 jaar terug heb ik eens 45 minuten moeten zoeken om mijn auto kwijt te raken. En dan moest ik nog 15 minuten wandelen tot bij de cliënt. Tot overmaat van ramp had de persoon net op dat moment boodschappen nodig. Dus moest ik nog eens 15 minuten terugwandelen. Ik heb mijn stappen gehaald die dag."

T-d: Verschilt het probleem per wijk?

Cathy: "In de badplaatsen is het overal even erg. Een voorbeeld? De 'Twenty One' in Oostduinkerke. Op de parking, langs de baan, daar vind je nergens plaats."

T-d: Heb je de kaart al moeten gebruiken? Hoe was je eerste ervaring?

Cathy: "Er zijn weinig mensen die een sticker hangen. Dus ik heb de mijne nog niet kunnen gebruiken. Een paar van mijn collega's wel. Je moet ook juist een cliënt hebben die in de buurt woont van iemand die een sticker heeft. Ik ken wel een tweedeverblijver die tegenover één van mijn cliënten woont en ik mag gelukkig zijn parkeerplaats gebruiken."

T-d: Spreken jouw collega's over dit systeem? Raden jullie het elkaar aan?

Cathy: "We vergaderen elke maand en de parkeerproblematiek keert altijd terug. Zeker na de zomer. Er zijn nog te weinig mensen die de sticker gebruiken."

T-d: Wat zou dit initiatief nog beter maken? Meer deelnemers?

Cathy: "Dat zeker. Mensen zijn bang dat niet-zorgverleners op die plekken zullen staan. Maar dat is zeker niet de bedoeling."

Hartje voor de zorg: geef een parkeerplek aan je zorgverlener

Wil je helpen? Meld je aan in het Sociaal Huis. Dan krijg je een sticker met vermelding van 'hartje voor de zorg' die je zichtbaar plakt aan je garage of inrit.

Wil je als zorgverlener deze parkeerplaatsen gebruiken? Meld je aan in het Sociaal Huis. Dan ontvang je een parkeerkaart waarop je je gsm-nummer invult (voor als de eigenaar plots dringend weg moet).

Geef een seintje op 058 53 43 10 of mail: info@sociaalhuiskoksijde.be