De digitale wereld raast zo snel voorbij dat sommige mensen een verkoudheid oplopen. Gelukkig staan er dan digidokters voor je klaar om je vragen over pc’s, tablets en smartphones op te lossen.

Elke eerste en derde dinsdag van de maand kan je bij hen langs op visite in het Sociaal Huis en elke tweede en vierde zaterdag in de bibliotheek. Maxime Vanhoutte, Marc Masure en Jos Theyssens zijn 3 van die reddende digitale engelen en Tij-dingen kon hen strikken voor een hemelse babbel.

Tij-dingen: Waarover gaan de meest gestelde vragen?

Maxime Vanhoutte: "Itsme en e-mailprogramma's. Van het installeren tot het gebruik ervan."

Jos Theyssens: "Ook over de synchronisatie van mails krijgen we veel vragen. Vooral tussen de eigen pc, tablet en smartphone, dat zorgt soms voor problemen."

Marc Masure: "Help, ik ben mijn foto's kwijt. Of alles staat door elkaar. Vragen over foto's staan op nummer 1, vooral bij mensen die van toestel veranderden. Dan volgt inderdaad itsme. Tijdens corona kregen we daar sowieso veel vragen rond."

Jos: "In coronatijden moesten we ook veel de CovidSafeBE-app installeren in combinatie met itsme. En moesten we de coronacertificaten afdrukken op papier. Ondertussen werken bijna alle toepassingen met itsme: banken, verzekeringen, ziekenfondsen, Fluvius en mypension. Ook om op Mijn Burgerprofiel in te loggen, heb je itsme nodig."

Marc: "Wanneer mensen veranderen van smartphone, hebben ze onze hulp nodig, want hun account moet dan opnieuw worden gekoppeld. Of je hebt koppels die 2 accounts willen plaatsen op 1 toestel. Veel mensen hebben ook geen laptop of vaste computer en die heb je wel nodig om je eID-lezer aan te sluiten en je account in te stellen."

Maxime: "Bij veel mensen ontbreken niet alleen de basisprincipes, maar ook de nodige hardware. De bib heeft laptops die je mag gebruiken, maar wij gebruiken liever onze eigen toestellen. Die kennen we vanbinnen en vanbuiten."

Heb je vragen over computers, tablets, smartphones of sociale media?

Onlangs nog vroeg iemand of ik WhatsApp wilde installeren op een Nokia 3310

(Jos)

T-d: Waar hebben mensen het meest moeite mee?

Maxime: "Zoals ik al zei, de synchronisatie die niet of trager lukt. Mensen begrijpen soms niet dat de synchronisatie soms trager verloopt door het grote aantal mails. Tussen de verschillende providers zijn er ook verschillen."

Marc: "Phishingmails. Mensen komen hier dan toe met een geblokkeerd toestel. Meestal lukt het wel om te deblokkeren, als ze hun pincode meehebben. Een nieuw paswoord aanvragen bij Microsoft (voor de Microsoft-accounts) is niet evident. Het gebeurde al een paar keer dat we een toestel volledig moesten resetten en terug naar de fabrieksinstellingen moesten grijpen."

Jos: "Te oude toestellen ook. Smartphones die nog draaien op Android 5 of 6 en waarvoor geen updates meer beschikbaar zijn. Ondertussen zitten we aan versie 14."

Maxime: "Of een laptop die nog draait op XP. Daar kan je eigenlijk niks meer mee doen. Plots gaat het niet meer omdat het toestel vraagt naar een nieuw beveiligingsniveau."

Jos: "Gsm's die 10 jaar oud zijn en die in principe nog werken. Mensen begrijpen soms niet dat ze een nieuw toestel moeten kopen. Daar is toch niks mis mee?, horen we dan. We geven ze dan ook advies over de aankoop van een nieuw toestel."

T-d: Krijg je ook vragen waar je zelf het antwoord op schuldig moet blijven?

Marc: "Dan kijken wij naar Maxime. (lacht) Hij is onze IT-specialist en als hij het niet weet, dan is het onoplosbaar voor ons."

Maxime: "Ik studeer informatica in Brugge, vandaar. Ondertussen zit ik in mijn 2e jaar. Sowieso helpen we elkaar en als iemand vastzit, dan springt iemand anders in."

Jos: "We hebben elk ons domein. Michel (een andere digidokter die net binnenwandelt, red.) is onze iPhone-specialist. Hij probeert graag nieuwe dingen uit. Zo smeet hij zich van in het begin op ChatGPT en speelt daar ondertussen mee. Onlangs nog liet hij ChatGPT een verhaal schrijven met de titel: De eekhoorn in het bos. Dat was binnen de kortste keren geklonken."

Marc: "Soms moeten mensen wel direct een nieuwe afspraak maken omdat we niet alles kunnen oplossen in 45 minuten. Of ze hebben hun paswoord niet mee. We hebben ook een aantal trouwe klanten die bijna wekelijks terugkeren. Dan vragen ze naar dezelfde digidokter."

Mensen moeten meer vertrouwen leren hebben in techniek

(Marc)

T-d: Heb je zelf een voorgeschiedenis in ICT?

Jos: "Ik ben begonnen in een informaticabedrijf in 1974 of 1975 en na een 10-tal jaren kwam ik terecht bij een verzekeringsmaatschappij. Ik startte onderaan de ladder en groeide zo door terwijl ik de volledige evolutie in de IT-wereld heb meegemaakt. Programmeren is het enige dat ik niet veel deed, dat bleef beperkt tot wat Cobol en Fortran 77. Ik werkte liefst met projecten in IT-infrastructuur – wat men ook wel de hardware noemt. Netwerken installeren, servers opzetten en beheren, bekabeling van gebouwen en natuurlijk . Ook pc- en laptopparken installeren en beheren en natuurlijk de gebruikers helpen via helpdesk."

Maxime: "Ik studeer cybersecurity in Brugge, een opleiding van 3 jaar. De bedoeling is dat ik later beveiligingsnetwerken opzet voor bedrijven. Eventueel ook freelance."

Marc: "Ik heb totaal geen ICT-achtergrond. In 1989 kocht ik mijn 1e pc toen ik in een folder een advertentie zag voor een muisgestuurd apparaat. Ik vroeg mij af wat dat in godsnaam betekende. Die pc had toen nog zo'n amberkleurig scherm, ik weet niet of iemand zich dat nog herinnert. (lacht) Ik probeer telkens mee te zijn met de nieuwste technologieën en groei zo mee."

T-d: Is er een digitale toepassing die je zelf nog wil beheersen?

Jos: "Ik probeer de ontwikkelingen rond artificiële intelligentie en security zo goed mogelijk te volgen. Ik test ook graag allerlei toestellen uit en ben daar veel mee bezig. Zo blijf ik mee."

Marc: "Het gaat zo snel. Soms denk ik wel eens: foert, dit is niet meer voor mij, maar dat gaat vlug over. Ik probeer met zoveel mogelijk mee te zijn. En het is sowieso handig om een professional als Maxime in de buurt te hebben. Of Michel. Dat is een wandelend IT-kantoor."

T-d: Wat mogen mensen niet vergeten als ze op jullie afstappen? Of wat moeten ze zeker meenemen?

Jos: "Het beste is dat mensen eerst hun probleem opschrijven en documenteren voor ze naar hier komen. Dan is het wat duidelijker voor ons ook."

Maxime: "Zeker alle pincodes meenemen, opladers ook, stroomkabels."

Marc: "En je identiteitskaart niet vergeten."

De bib heeft laptops ter beschikking, maar meestal gebruiken wij onze eigen toestellen

(Maxime)

T-d: Hoe ben je digidokter geworden?

Jos: "3 maanden nadat ik met pensioen ging, brak corona uit en alle plannen vielen toen even stil. Ik ben dan vrijwilliger geworden in het callcenter van het vaccintiecentrum. Mensen overtuigen die zich nog niet inschreven voor het vaccin. Daarna kwamen de covid-certificaten er nog bij, gekoppeld aan itsme en zo ben ik erin gerold. Nu ben ik al een paar jaar digidokter, zowel in de bib als in het Sociaal Huis."

Maxime: "Ik zag online een artikel staan en ben dan op een zaterdagmorgen langsgekomen om me aan te melden. Ik was hier nog maar pas en kreeg al een eerste vraag voorgeschoteld. Blijkbaar was er juist op dat moment een dubbele boeking. Veel inlooptijd kreeg ik dus niet. (lacht) Sinds november vorig jaar ben ik digidokter."

Marc: "Ik ben er al van in het begin bij. In 2007 was dat. Het waren toen eigenlijk opleidingen die we gaven: Word, fotografie en Windows. Ik gaf les in Windows. Echt de basis: leren opstarten, het gebruik van een toetsenbord, ook uitleggen wat een muis is. Daar heb ik nog een leuke anekdote over, kom ik straks nog op terug."

T-d: Welke tips geef je aan iemand die net begint met het gebruik van een smartphone, tablet of computer?

Marc: "Mensen moete meer vertrouwe hebben in techniek. Er is veel schrik voor phishingpraktijken, ook wanneer dat totaal niet van toepassing is. Dan komen ze naar hier en zetten wij hen op weg."

Maxime: "Klopt. Je moet de vergelijking maken met een auto waar je niet zomaar de sleutels op laat zitten, doe dat ook niet met je digitale toestellen en dan kom je al heel ver."

Jos: "Haal een nieuw toestel niet uit de verpakking. Kom naar ons met je wachtwoorden, dan halen we alles uit de verpakking en maken het klaar voor gebruik. We zetten ook alle gegevens over en geven onmiddellijk een basiscursus. Payconiq is ook weinig bekend, maar het is heel handig en je hoeft er absoluut geen schrik van te hebben."

Marc: "Je blijft er beter af als je er niet genoeg van kent. Maar sommige mensen willen natuurlijk niet wachten en proberen het toch zelf. Soms laten ze ook al een paar dingen instellen door de verkoper. Doe dat best niet."

Maxime, Marc, Michel en Jos Zijn digidokters.

T-d: Heb je een grappige of interessante anekdote om te delen?

Jos: "Onlangs nog vroeg iemand of ik WhatsApp wilde installeren op een Nokia 3310. Lukt dat? Dat zal niet gaan, heb ik geantwoord. (lacht)"

Marc: "Ik herinner me nog één van de cursussen Windows die ik gaf, over het gebruik van een muis en de bewegingen die je moet maken om het pijltje over het scherm te schuiven. Om te demonstreren hoe het werkte, hield ik mijn muis voor me uit, een meter boven het bureaublad om alles voor te tonen en dan moest iedereen het zelf proberen. Vanuit de groep klonk plots: bij mij gaat dat niet. Dat was een voormalig topman bij Sabena, die – net als ik – zijn muis ook een meter boven het tafelblad hield. (hilariteit) Die man moest natuurlijk nooit zelf met de computer werken, hij had een secretaresse die alles voor hem uitprintte. En ook nog die keer toen iemand langskwam met een trolley vol materiaal: laptop, printer, kabels, … alles erop en eraan. Ze wilde haar toestellen via wifi met elkaar verbinden en wij dus aan de slag. Alles lukte tot het moment dat we de testpagina moesten afdrukken. Bleek dat ze geen inktpatronen mee had."